Kérhetem a segítséged?

Célom, hogy az oldalon minél több korabeli dokumentum szerepeljen, melyet a LEHEL szódaszifonokhoz csomagoltak. Amennyiben van olyan papirosod, melynek szerinted ezen az oldalon lenne a helye, és megválnál tőle, kérlek írj nekem az oldal legalján található KAPCSOLAT menüben leírt módon. Előre is köszönöm a segítségedet!

LEHEL által gyártott szifon típusok

  • Party – 1 liter (az Egyesült Királyságban LEHEL Autosyphon, Ausztráliában Clover Soda Syphon néven is forgalmazták)
  • Héra – 2 liter
  • Héron – 2 liter (gömb)
  • Dóra – 1 liter
  • Flóra – 1 liter
  • Nóra – 1 liter
  • Sandra – 2 liter?

Egy szép gyűjtemény megtekinthető a Facebookon.

Történet

1956-ban a harckocsi lőszer hüvelyek gyártásához használt préseken elkezdődik a szódás autoszifonok gyártása sima és homokfúvott kivitelben, több színre eloxálva. A prés- és húzógépekről lekerülő alumínium szifontestek felületét filckorongra ragasztott csiszolóporral csiszolták , majd pedig rongykoronggal tükörsimára polírozták, vagy homokfúvással mattították.

Ezután következett az eloxálás, vagyis a vegyi eljárással való festés. A menetes nyakrészt az eloxálás előtt hegesztéssel erősítették a törzshöz, ezért a hegesztés következtében keletkezett varratot egy alumínium-gyűrűvel kellett takarni. Ezen a nyakgalléron „AUTOSYPHON” és „MADE IN HUNGARY” feliratok szerepelnek. A tartály alján ugyancsak volt egy széles gyűrű, amely azt a célt szolgálta, hogy a domború aljú szifon ne dőljön el. A talp és a nyak külön készült fémnyomással, ragasztással rakták össze a készülékeket. A korai darabok eloxálásánál is probléma volt, mert a polírozáskor mindig előjöttek az alapanyag hibái. Ekkor évente 30.000 db készült a gyárban. A teljesen fém szifonfejeket a MOFÉM – a Mosonmagyaróvári Fémfeldolgozó Vállalat gyártotta.

1959-ben az autószifon gyártásánál új technológiai eljárást vezettek be. Módosították a felület kikészítését és az aluminium nívócsövet műanyagra cserélték.

1964-ben, az akkor már Hűtőgépgyár nevet viselő cég III. üzemében sorozatban gyártják az újfajta szifontestet. Az új technológiával a hidegfolyatással egy lépésben készült gyártmányról már hiányzott mindkét alumínium gyűrű. A 8-10 cm vastag aluminium pogácsából készülő, süveg alakú darabok már megálltak a saját lábukon – sima vonalú egyenes fenékrésszel gyártották őket. A 0-széria februári befejezése után az éves gyártási terv 110.000 db volt. A második negyedévben az autószifon gyártása hosszú ideig szünetelt, mert a nyomófej és a szifontest menete nem passzolt egymáshoz. Az üzemvezető, Fehér István nyilatkozta a korabeli Néplapnak, hogy a Mosonmagyaróváron készülő nyomófejek csavarmenete pontatlan volt. Ebben az évben kezdik meg az újabb, modern vonalú, műanyag nyomófejes szifon 0-széria gyártását is. Az autoszifonok egy részét úgynevezett „angol fejjel” állítják elő, vagyis a patront becsavarás után ki lehet venni, helyét el lehet egy kupakkal zárni.

Az autoszifon fejhez a gyár az osztrák Heimo cégtől vásárolt licencet, amit később továbbfejlesztenek. Később a Heimo már nem is gyárt szifont, inkább a LEHEL-től vásárolja.

1965-ben Molnár Gábor és Forgács Imre újítása alapján a sérülékeny eloxálás helyett kék, sárga, piros, rózsaszín, világoskék színű műanyaggal, poliamiddal vonják be a szifont. Az első darabot maga a főmérnök próbálta ki úgy, hogy kidobta a szifont az első emeleti szobájából. A fémpalást behorpadt az ütődéstől, de a bevonat sértetlen maradt. Ekkor már ötven féle változatot gyártanak.

1969 karácsonyára megjelenik az üzletekben a Hűtőgépgyár új gyártmánya, a túlnyomás elve alapján működő kétliteres Héron autószifon. A tetszetős, gömbalakú készülék palackját varratmentesen, hegesztés nélkül, egy darabból alakították ki.

1970-ben 600.000 a gyártott auto és habszifonok darabszáma, 1971-ben a szifonok 1 és 2 liter űrtartalmúak (a 2 literes gömbalakú), „törhetetlen nylonfejjel”, öt különböző színben készülnek. Az 1 literes autoszifon ára: 156 Ft, a 2 literesé 255 Ft. Ebben az évben három új típusú szifon is készül Jászberényben: a Nóra, a Dóra és a Sandra. Kettő közülük egyliteres, egy pedig kétliteres. Újdonságuk a formatervezés, az esztétikum, a szín.

1972-re a Hűtőgépgyár a világ legnagyobb szifongyártó cége lett évi 900 ezer db-os termelésével. A különféle űrtartalmú és formájú szifonokat egész Európába exportálják, s a legújabb piacuk Ausztrália.

1976-ban maga a francia Auto-Syphon cég is (ennek márkanevéből lett eredetileg a termék neve) a Hűtőgépgyártól vásárolta a szifonjainak jó részét. Ebben az évben került piacra az úgynevezett „patronball”- a sörcsapolásra is alkalmas hordószifon, egy ötliteres alumínium szifon, tetszetős, hordó utánzatú burkolatba állítva. A testet a budapesti Alumíniumárugyár, a fejet a LEHEL, a burkolatot a Miskolci Műanyagfeldolgozó Vállalat készítette – a LEHELEX exportálta. 1971-ben 4.000 darabot adtak el belőle Svédországba, tízezres darabszámban az NSZK-ban és Csehszlovákiában.

1974-ben az NDK lemond a szifonkészülékek és patronok gyártásáról, töltéséről. Ennek fejében a jászberényi Hűtőgépgyár vállalja, hogy megállapított ütem szerint az NDK szifonkészülék és habszifon készülék igényét hosszú távon kielégíti. Répcelak – szintén hosszú távon – garantálja a szifonpatron ellátást és 1976 után habszifon patront is szállít, az igények szerint. Ez lesz a gyár egyik legfontosabb piaca.

1978-ban még mindig a Hűtőgépgyár a világ legnagyobb szifongyártó üzeme – a világpiac 40 százalékát mondhatja magáénak. Tizenegyféle formájú szóda- és habszifont gyártanak, számtalan színben és mintával, évi milliós tételben. Termékeiket 17 országba exportálják, naponta 4.200-4.300 készülék hagyja el a gyártósort, ebben az évben készül el a tízmilliomodik szifon.

1979-ben a Hűtőgépgyár szifonjait, és a répcelaki Szénsavtermelő Vállalat szifonpatronjait is a Lehelex exportálta. 1979-ben szifonból a nyugati értékesítés 370.000 db volt, 2,1 millió dollár értékben. A hatféle szódásszifont, illetve az ötfajta habszifont 10 színben készítették polírozott és homokfúvott kivitelben. Huszonhárom országba szállítottak, a legjelentősebb nyugati vevők az NSZK, Franciaország és Ausztrália cégei voltak. A szocialista országokba – főként az NDK-ba, Csehszlovákiában és Lengyelországba 1,3 millió rubel értékű volt az export. Ebben az évben piackutatási céllal a jászberényiek saját fejlesztésű szifonfejet mutattak be az érdeklődőknek,

A kilencvenes évek elején szifongyártással már gondjai voltak a Lehelnek, mert exportjának legnagyobb része a volt NDK-ra koncentrálódott, s itt a fizetőképességgel és a kereslettel is problémák voltak. Nyugaton egyre jobban elterjedtek műanyag szifonok és a PET palackos ásványvizek. A termékek bolti árai a következők voltak: Héra autószifon 2 liter 735 Ft, Héra 1 liter 675 Ft, Flóra-szett, páros 1260 Ft, Mini-szett, páros 1190 Ft, Habszifon, Mixi minor 0,5l-es 524 Ft Habszifon, Mixi minor 0,25 l-es 504 Ft.

1992-ben a holland Timi Holding megvásárolta a Lehel Hűtőgépgyár Kft-től az autó- és habszifonokhoz a szifontestet gyártó berendezéseket, a gyártás kizárólagos jogát, illetve a termelési ismereteket is. Szifon Kft. néven céget alapított a szóda- és habszifonok gyártására és forgalmazására és Bátonyterenyére, egy korábban bányagépeket készítő üzembe telepítette a gyártást. A kezdeti tervek évi 250-300 ezer szifon gyártására szóltak. A Lehel az új kft-nek segítséget ígért, hogy egykori szifont vásárló üzletfeleivel felvegye a kapcsolatot, de a társaság új külföldi vevőkört is igyekezett kialakítani – de a piac visszafordíthatatlanul megváltozott – az újraindítás nem sikerült…

Forrás: Jászberény anno.

Dokumentumok

Héra szódaszifon dokumentumtartó előlapja és robbantott rajza

Letölthető dokumentumok

Az alábbi dokumentumok Kiss László gyűjteményéből származnak, akinek ezúton is köszönöm a segítségét.

Az alábbi angol nyelvű dokumentumot Robert küldte az Acqua Spumante-től. Köszönet érte!

Gyártási idő

A szifonok alján található dátumpecsét alapján megtudható a szódaszifon gyártási éve és hónapja.

Alumínium szifon hatása az egészségre

A régi szódaszifonok használatával kapcsolatos egyik kérdés az alumínium alapanyag egészségre gyakorolt hatása. Egy 1993-ban készült magyar vizsgálatban leírtak alapján a szódavízkészítéskor az alumínium valamilyen mértékben kioldódik a szifonból. Nem vagyok orvos, és egészségügyi képzettség hiányában nem szeretnék ebben a témában nyilatkozni. Az én olvasatomban az alumínium emberi szervezetre gyakorolt hatása jelenleg még nem tisztázott.

A modern szódaszifonok egy része rozsdamentes acélból, másik része pedig a mai napig alumíniumból készül. A magam részéről továbbra is fogyasztok alumínium szifonban készült szódavizet. Ezzel kapcsolatban a döntés mindenkinek saját felelőssége.

Felrobbanhat a szódaszifon?

A szódaszifon nagy üzemi nyomáson működik, így használata némi kockázatot hordoz. Néhány fontos szabály, amelyet érdemes betartani a használat során:

  • A sérült (leejtett, megütődött, repedt, törött, stb.) szifon vagy szifonfej balesetveszélyes, tilos használni!
  • A szifont távol kell tartani a forróságtól, napsütéstől.
  • A szifont nem szabad túltölteni.
  • A szifonban csak az előírt számú patront szabad használni.
  • A patron becsavarását óvatosan érdemes elvégezni, közben a szifon fölé hajolni veszélyes.

Tapasztalataim alapján, ha a szódaszifonban túlnyomás alakul ki, az adagoló szelepen a szükséges mennyiségű szódavíz távozik. Ez azért lehetséges, mert a szelep a normál használat során kifelé nyílik, így a túlnyomás is képes a rugó ellenében kinyitni.

8 Thoughts to “Magyar szódaszifon tudnivalók”

  1. Krisztián

    Üdvözlöm! Érdeklődni szeretnék, hogy a magyar és a csehszlovák szifont hogyan lehet megkülönböztetni? Mibe különbözik a kettő?

    1. A korabeli magyar szifon (Lehel) színesre festett alumíniumból készült, míg a csehszlovák (Kovocas Merkuria) üvegből, melyet fémhálóval borítottak. Ezen kívül vannak még más különbségek is, de a külső alapján azonnal látható, hogy melyikről van szó.

  2. Tarnai Miklós

    Üdvözlöm!
    Mekkora a legnagyobb üzemi nyomás a palackban?

    1. A LISS modern fém szódásszifonok üzemi nyomása a gyártói adatlap alapján 9 bar. A maximális nyomás a szifon kialakításától függ, melyet még nem találtam meg LEHEL dokumentációban.

  3. Gergő

    Üdvözlöm. Szeretnék kérdezni. Hozzám került egy a talpán feltüntetett a dátum alapján 1959 Szeptemberi gyártmányú ” AUTOSYPHON” szódás szifon. Szeretnénk használni, mert nagyon szép és igazi élmény. Deeee nekem „gyanús” a formája. A neten sok fotót megnéztem ilyen szifonokról, de azok nagy része illetve itt az oldalon megtalálható korabeli dokumentum alapján is azt gondolom, hogy a szifon teste többnyire szabályos henger. Az én szifonom testének a formája viszont kicsit olyan furcsa. A szifon felső része kicsit domborúbb gömbölyűbb, mint az alsó. Ez gyári kialakítás lehet vagy esetleg anyagfáradás lépett fel és esetleg számítani lehet arra hogy a nyomás hatására szétrobban? Válaszát előre is köszönöm. Linkelek egy fotót. ( http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=566szifon.jpg )

    1. Figyelemreméltó darab. Még csak képen láttam hasonló domború tetejű szifont, de képen már más színben is. Ez alapján nem gondolnám, hogy rendellenes elváltozásról van szó.

  4. Marcziné Zsuzsa

    Jónapot kívánok,

    kérem segítsen a következőkre:
    Vettünk júliusban egy Liss retro 2 l. szódásszifont, amihez adtak alkatrészeket is, de hogy melyiket hova kell alkalmazni, azt rajzok nem mutatják. 1 hete felmerült hibák:
    1. Minden alkalommal kis állás után elkezd a nyaknál folyamatos csöpögéssel folyni 0,5-1 litert kiereszt,
    2. Időnként a patron becsavarásánál visszaereszt a gáz,
    3. Amikor már csak fél liter van benne alig lehet kinyomni belőle.

    Kérem határozza meg, hogy mi a teendő vele, még garanciális, visszavigyük?

    Köszönjük ha válaszol, üdv. Marcziné Zsuzsa

    1. Kedves Zsuzsa,
      A hibakereséshez a HIBAKERESÉS menüben talál segítséget. A Liss retro szifonok felépítése hasonló a Lehel szifonokéhoz, melyekről számos robbantott rajz és használati utasítás érhető el a SZÓDASZIFON menüben, a tudnivalók között. A felújítási útmutató egy része is használható, amennyiben úgy dönt, hogy megbontja a készüléket. Azonban mivel a szifonja még garanciális, érdemes a gyártóhoz fordulni hogy ne veszítse el a garanciát. Magam is tapasztaltam problémákat a saját Liss szifonjaimmal, melyek egy része alkatrészcserével elhárítható volt.

Leave a Comment