Kérhetem a segítséged?

Célom, hogy az oldalon minél több korabeli dokumentum szerepeljen, melyet a LEHEL szódaszifonokhoz csomagoltak. Amennyiben van olyan papirosod, melynek szerinted ezen az oldalon lenne a helye, és megválnál tőle, kérlek írj nekem az oldal legalján található KAPCSOLAT menüben leírt módon. Előre is köszönöm a segítségedet!

LEHEL által gyártott szifon típusok

  • Party – 1 liter (az Egyesült Királyságban LEHEL Autosyphon, Ausztráliában Clover Soda Syphon néven is forgalmazták)
  • Héra – 2 liter
  • Héron – 2 liter (gömb)
  • Dóra – 1 liter
  • Flóra – 1 liter
  • Nóra – 1 liter
  • Sandra – 2 liter?

Egy szép gyűjtemény megtekinthető a Facebookon.

Történet

1956-ban a harckocsi lőszer hüvelyek gyártásához használt préseken elkezdődik a szódás autoszifonok gyártása sima és homokfúvott kivitelben, több színre eloxálva. A prés- és húzógépekről lekerülő alumínium szifontestek felületét filckorongra ragasztott csiszolóporral csiszolták , majd pedig rongykoronggal tükörsimára polírozták, vagy homokfúvással mattították.

Ezután következett az eloxálás, vagyis a vegyi eljárással való festés. A menetes nyakrészt az eloxálás előtt hegesztéssel erősítették a törzshöz, ezért a hegesztés következtében keletkezett varratot egy alumínium-gyűrűvel kellett takarni. Ezen a nyakgalléron „AUTOSYPHON” és „MADE IN HUNGARY” feliratok szerepelnek. A tartály alján ugyancsak volt egy széles gyűrű, amely azt a célt szolgálta, hogy a domború aljú szifon ne dőljön el. A talp és a nyak külön készült fémnyomással, ragasztással rakták össze a készülékeket. A korai darabok eloxálásánál is probléma volt, mert a polírozáskor mindig előjöttek az alapanyag hibái. Ekkor évente 30.000 db készült a gyárban. A teljesen fém szifonfejeket a MOFÉM – a Mosonmagyaróvári Fémfeldolgozó Vállalat gyártotta.

1959-ben az autószifon gyártásánál új technológiai eljárást vezettek be. Módosították a felület kikészítését és az aluminium nívócsövet műanyagra cserélték.

1964-ben, az akkor már Hűtőgépgyár nevet viselő cég III. üzemében sorozatban gyártják az újfajta szifontestet. Az új technológiával a hidegfolyatással egy lépésben készült gyártmányról már hiányzott mindkét alumínium gyűrű. A 8-10 cm vastag aluminium pogácsából készülő, süveg alakú darabok már megálltak a saját lábukon – sima vonalú egyenes fenékrésszel gyártották őket. A 0-széria februári befejezése után az éves gyártási terv 110.000 db volt. A második negyedévben az autószifon gyártása hosszú ideig szünetelt, mert a nyomófej és a szifontest menete nem passzolt egymáshoz. Az üzemvezető, Fehér István nyilatkozta a korabeli Néplapnak, hogy a Mosonmagyaróváron készülő nyomófejek csavarmenete pontatlan volt. Ebben az évben kezdik meg az újabb, modern vonalú, műanyag nyomófejes szifon 0-széria gyártását is. Az autoszifonok egy részét úgynevezett „angol fejjel” állítják elő, vagyis a patront becsavarás után ki lehet venni, helyét el lehet egy kupakkal zárni.

Az autoszifon fejhez a gyár az osztrák Heimo cégtől vásárolt licencet, amit később továbbfejlesztenek. Később a Heimo már nem is gyárt szifont, inkább a LEHEL-től vásárolja.

1965-ben Molnár Gábor és Forgács Imre újítása alapján a sérülékeny eloxálás helyett kék, sárga, piros, rózsaszín, világoskék színű műanyaggal, poliamiddal vonják be a szifont. Az első darabot maga a főmérnök próbálta ki úgy, hogy kidobta a szifont az első emeleti szobájából. A fémpalást behorpadt az ütődéstől, de a bevonat sértetlen maradt. Ekkor már ötven féle változatot gyártanak.

1969 karácsonyára megjelenik az üzletekben a Hűtőgépgyár új gyártmánya, a túlnyomás elve alapján működő kétliteres Héron autószifon. A tetszetős, gömbalakú készülék palackját varratmentesen, hegesztés nélkül, egy darabból alakították ki.

1970-ben 600.000 a gyártott auto és habszifonok darabszáma, 1971-ben a szifonok 1 és 2 liter űrtartalmúak (a 2 literes gömbalakú), „törhetetlen nylonfejjel”, öt különböző színben készülnek. Az 1 literes autoszifon ára: 156 Ft, a 2 literesé 255 Ft. Ebben az évben három új típusú szifon is készül Jászberényben: a Nóra, a Dóra és a Sandra. Kettő közülük egyliteres, egy pedig kétliteres. Újdonságuk a formatervezés, az esztétikum, a szín.

1972-re a Hűtőgépgyár a világ legnagyobb szifongyártó cége lett évi 900 ezer db-os termelésével. A különféle űrtartalmú és formájú szifonokat egész Európába exportálják, s a legújabb piacuk Ausztrália.

1976-ban maga a francia Auto-Syphon cég is (ennek márkanevéből lett eredetileg a termék neve) a Hűtőgépgyártól vásárolta a szifonjainak jó részét. Ebben az évben került piacra az úgynevezett „patronball”- a sörcsapolásra is alkalmas hordószifon, egy ötliteres alumínium szifon, tetszetős, hordó utánzatú burkolatba állítva. A testet a budapesti Alumíniumárugyár, a fejet a LEHEL, a burkolatot a Miskolci Műanyagfeldolgozó Vállalat készítette – a LEHELEX exportálta. 1971-ben 4.000 darabot adtak el belőle Svédországba, tízezres darabszámban az NSZK-ban és Csehszlovákiában.

1974-ben az NDK lemond a szifonkészülékek és patronok gyártásáról, töltéséről. Ennek fejében a jászberényi Hűtőgépgyár vállalja, hogy megállapított ütem szerint az NDK szifonkészülék és habszifon készülék igényét hosszú távon kielégíti. Répcelak – szintén hosszú távon – garantálja a szifonpatron ellátást és 1976 után habszifon patront is szállít, az igények szerint. Ez lesz a gyár egyik legfontosabb piaca.

1978-ban még mindig a Hűtőgépgyár a világ legnagyobb szifongyártó üzeme – a világpiac 40 százalékát mondhatja magáénak. Tizenegyféle formájú szóda- és habszifont gyártanak, számtalan színben és mintával, évi milliós tételben. Termékeiket 17 országba exportálják, naponta 4.200-4.300 készülék hagyja el a gyártósort, ebben az évben készül el a tízmilliomodik szifon.

1979-ben a Hűtőgépgyár szifonjait, és a répcelaki Szénsavtermelő Vállalat szifonpatronjait is a Lehelex exportálta. 1979-ben szifonból a nyugati értékesítés 370.000 db volt, 2,1 millió dollár értékben. A hatféle szódásszifont, illetve az ötfajta habszifont 10 színben készítették polírozott és homokfúvott kivitelben. Huszonhárom országba szállítottak, a legjelentősebb nyugati vevők az NSZK, Franciaország és Ausztrália cégei voltak. A szocialista országokba – főként az NDK-ba, Csehszlovákiában és Lengyelországba 1,3 millió rubel értékű volt az export. Ebben az évben piackutatási céllal a jászberényiek saját fejlesztésű szifonfejet mutattak be az érdeklődőknek,

A kilencvenes évek elején szifongyártással már gondjai voltak a Lehelnek, mert exportjának legnagyobb része a volt NDK-ra koncentrálódott, s itt a fizetőképességgel és a kereslettel is problémák voltak. Nyugaton egyre jobban elterjedtek műanyag szifonok és a PET palackos ásványvizek. A termékek bolti árai a következők voltak: Héra autószifon 2 liter 735 Ft, Héra 1 liter 675 Ft, Flóra-szett, páros 1260 Ft, Mini-szett, páros 1190 Ft, Habszifon, Mixi minor 0,5l-es 524 Ft Habszifon, Mixi minor 0,25 l-es 504 Ft.

1992-ben a holland Timi Holding megvásárolta a Lehel Hűtőgépgyár Kft-től az autó- és habszifonokhoz a szifontestet gyártó berendezéseket, a gyártás kizárólagos jogát, illetve a termelési ismereteket is. Szifon Kft. néven céget alapított a szóda- és habszifonok gyártására és forgalmazására és Bátonyterenyére, egy korábban bányagépeket készítő üzembe telepítette a gyártást. A kezdeti tervek évi 250-300 ezer szifon gyártására szóltak. A Lehel az új kft-nek segítséget ígért, hogy egykori szifont vásárló üzletfeleivel felvegye a kapcsolatot, de a társaság új külföldi vevőkört is igyekezett kialakítani – de a piac visszafordíthatatlanul megváltozott – az újraindítás nem sikerült…

Forrás: Jászberény anno.

Dokumentumok

Héra szódaszifon dokumentumtartó előlapja és robbantott rajza

Letölthető dokumentumok

Az alábbi dokumentumok Kiss László gyűjteményéből származnak, akinek ezúton is köszönöm a segítségét.

Az alábbi angol nyelvű dokumentumot Robert küldte az Acqua Spumante-től. Köszönet érte!

Gyártási idő

A szifonok alján található dátumpecsét alapján megtudható a szódaszifon gyártási éve és hónapja.

Alumínium szifon hatása az egészségre

A régi szódaszifonok használatával kapcsolatos egyik kérdés az alumínium alapanyag egészségre gyakorolt hatása. Egy 1993-ban készült magyar vizsgálatban leírtak alapján a szódavízkészítéskor az alumínium valamilyen mértékben kioldódik a szifonból. Nem vagyok orvos, és egészségügyi képzettség hiányában nem szeretnék ebben a témában nyilatkozni. Az én olvasatomban az alumínium emberi szervezetre gyakorolt hatása jelenleg még nem tisztázott.

A modern szódaszifonok egy része rozsdamentes acélból, másik része pedig a mai napig alumíniumból készül. A magam részéről továbbra is fogyasztok alumínium szifonban készült szódavizet. Ezzel kapcsolatban a döntés mindenkinek saját felelőssége.

Felrobbanhat a szódaszifon?

A szódaszifon nagy üzemi nyomáson működik, így használata némi kockázatot hordoz. Néhány fontos szabály, amelyet érdemes betartani a használat során:

  • A sérült (leejtett, megütődött, repedt, törött, stb.) szifon vagy szifonfej balesetveszélyes, tilos használni!
  • A szifont távol kell tartani a forróságtól, napsütéstől.
  • A szifont nem szabad túltölteni.
  • A szifonban csak az előírt számú patront szabad használni.
  • A patron becsavarását óvatosan érdemes elvégezni, közben a szifon fölé hajolni veszélyes.

Tapasztalataim alapján, ha a szódaszifonban túlnyomás alakul ki, az adagoló szelepen a szükséges mennyiségű szódavíz távozik. Ez azért lehetséges, mert a szelep a normál használat során kifelé nyílik, így a túlnyomás is képes a rugó ellenében kinyitni.

6 Thoughts to “Magyar szódaszifon tudnivalók”

  1. Krisztián

    Üdvözlöm! Érdeklődni szeretnék, hogy a magyar és a csehszlovák szifont hogyan lehet megkülönböztetni? Mibe különbözik a kettő?

    1. A korabeli magyar szifon (Lehel) színesre festett alumíniumból készült, míg a csehszlovák (Kovocas Merkuria) üvegből, melyet fémhálóval borítottak. Ezen kívül vannak még más különbségek is, de a külső alapján azonnal látható, hogy melyikről van szó.

  2. Tarnai Miklós

    Üdvözlöm!
    Mekkora a legnagyobb üzemi nyomás a palackban?

    1. A LISS modern fém szódásszifonok üzemi nyomása a gyártói adatlap alapján 9 bar. A maximális nyomás a szifon kialakításától függ, melyet még nem találtam meg LEHEL dokumentációban.

  3. Gergő

    Üdvözlöm. Szeretnék kérdezni. Hozzám került egy a talpán feltüntetett a dátum alapján 1959 Szeptemberi gyártmányú ” AUTOSYPHON” szódás szifon. Szeretnénk használni, mert nagyon szép és igazi élmény. Deeee nekem „gyanús” a formája. A neten sok fotót megnéztem ilyen szifonokról, de azok nagy része illetve itt az oldalon megtalálható korabeli dokumentum alapján is azt gondolom, hogy a szifon teste többnyire szabályos henger. Az én szifonom testének a formája viszont kicsit olyan furcsa. A szifon felső része kicsit domborúbb gömbölyűbb, mint az alsó. Ez gyári kialakítás lehet vagy esetleg anyagfáradás lépett fel és esetleg számítani lehet arra hogy a nyomás hatására szétrobban? Válaszát előre is köszönöm. Linkelek egy fotót. ( http://www.kepfeltoltes.eu/view.php?filename=566szifon.jpg )

    1. Figyelemreméltó darab. Még csak képen láttam hasonló domború tetejű szifont, de képen már más színben is. Ez alapján nem gondolnám, hogy rendellenes elváltozásról van szó.

Leave a Comment