Megtetszett a piacon a fémhálós szódaszifon, vagy hozzád került a családból valakinek a féltve őrzött kincse. Szeretnél szódavizet készíteni. Hogyan tovább?
Jó hírem van! Amennyiben az üvegpalack nem sérült, és a szifonfej is egyben van, alapos tisztítással és néhány alkatrész cseréjével a csehszlovák, vagy cseh hálós szifon néven is ismert „Kovocas Merkuria” szifon teljesen működőképessé tehető. Ha vigyázol rá, még sok évig lehet otthonod gyakorlatban is használható dísze. Az egyetlen problémát a jövőben esetleg megszűnő alkatrészutánpótlás jelentheti.
FONTOS! A hálós Merkuria szifonokból egy régebbi és egy újabb változat is létezik. Az írás az újabb változat felújítását ismerteti. Amennyiben a felső zárócsavar széle sima és a nyomókar tengelye (csapszeg) NEM csavar rendszerű, az újabb típussal rendelkezel, mely alapján az írás készült. Ha a zárócsavar recés szélű és a nyomókar tengelyén lapos csavarhúzó fejének kialakított hasíték van, a leírtakat nem tudod hasznosítani a felújításhoz.
Az oldalon leírt módszer a saját tapasztalataimon alapul, nem minősül szakmai tanácsadásnak. A szifon felújítása illetve használata során bekövetkezett esetleges sérülésekért illetve károkért semmilyen felelősséget nem tudok vállalni. Az oldalon leírt lépéseket saját felelősségedre végzed.
Egy olyan készüléket tartasz a kezedben, amely könnyen lehet, hogy 40-50 éve került le a gyártósorról. Mondanom sem kell, hogy a kellő tisztelettel, óvatosan érdemes megkísérelni a szerelést. Bizonyos alkatrészekre oda kell figyelni, mert már nem lehet találni helyettük újakat. A tömítéseket viszont könnyedén ki lehet cserélni, mellyel új életet adhatsz az öreg szifonnak.
Szükséges eszközök
Cseh szifon javítókészlet (Szász Kft.)
Erre a készletre biztosan szükséged lesz, mert csak ebben található meg az ún. csőgumi. A csomag összesen 7 db alkatrészt tartalmaz, Vonalkódja: 5997969307101. Figyelj rá, hogy ne a habszifon, vagy műanyag szifon javítókészletet vásárold meg, a csomagolás nagyon hasonló!
Mivel viszonylag kevesen vállalkoznak ilyesfajta felújításra, ki lehet fogni a készletből régóta a polcon porosodó és viszonylag friss kivitelt is. Ha a csomagolásban látszik bármilyen kék színű gumi alkatrész, akkor a legújabb típusú egységcsomagról van szó, és bátran megveheted. Ha nincs benne kék gumi, akkor régebbi a termék, de azzal is lehet boldogulni de a nyakgumit külön kell majd beszerezned.
A készlet megvásárolható a nagyobb áruházakban (pl. Auchan) illetve a háztartási szaküzletekben (pl. Vasedény), valamint megrendelhető online üzletekben.
Bizonyos alkatrészek a LISS Zrt. kínálatában is megtalálhatók. Az alábbiakban felsoroltam a javítókészletben található alkatrészeket, és azok LISS által forgalmazott megfelelőjét:
Szász alkatrész | LISS alkatrész |
Szelepgumi (A01) | 9107 Szelepgumi |
Kiszúrótű (A03) | 9002 Kiszúrótű |
Nyakgumi (A04) | 9103 Nyakgumi |
Cseh szifon szárgumi | Nem szerepel a LISS kínálatában |
Tabletta gumi (A15) | 9015 Szeleptömítés |
O-gyűrű (A16) | 9016 O gyűrű (6×3 mm) |
Szerelőkulcs (A50) | 9050 Szerelőkulcs |
Az alkatrészek megrendelhetők online.
Felvezetőcső
A készletben található csőgumihoz szükséged lesz egy új csőre is. Ennek beszerzése már problémásabb lehet, ezért lehetőség szerint érdemes a készlettel együtt, online megvásárolni. Ugyan a szifon csak 1 literes űrtartalmú, de javaslom a 2 literes cső megvásárlását, mert azt méretre lehet vágni.
Szász alkatrész | LISS alkatrész |
2l-es felvezető cső (A31) | 9031 Felvezetőcső 2 l |
Szerelőkulcs
A készletben található egy ún. szerelőkulcs, azonban ez önmagában kevés a szifonfej teljes szétszereléséhez. Szükség lesz rá, hogy barkácsolj, vagy találj egy másik szerszámot, mellyel a szelepet tudod kiszerelni. A szelep tömítésének cseréje kritikus fontosságú a szifon helyes működéséhez, ezért vázolom a lehetőségeket.
A legkönnyebb dolgod akkor van, ha a szifonhoz találsz valahol egy eredeti Merkuria szerelőkulcsot. A kép egy Merkuria Automa habszifonhoz kapott gyári kulcsról készült.
A Szász készletben található szerelőkulcs keskeny végének levágásával vagy lecsiszolásával kiváló pót-szerelőkulcsot készíthetsz, mellyel már lehet boldogulni. Az alábbi képen látható a kiinduló állapot, és az elkészült szerszám.
Ha nincs lehetőséged a szerelőkulcs átalakítására, kiválóan használható egy 12 mm-es véső is. Magam is ezzel végeztem az első karbantartást, és jelentem, tökéletesen működik. Ha találsz olyan véső készletet, melyben esetleg egy 4 mm-es csapszegkiütő is van (pl. NEO Tools 33-060), ne keress tovább. A csapszegkiütő rendkívül nagy szolgálatot tesz majd később, a nyomókar kiszerelésénél. Ha egyáltalán nincs szerelőkulcsod, a véső mellett egy vajazókésre lesz még szükséged a zárócsavar eltávolításához.
Ellenjavallt alternatíva: Új szifonfej
Elveimmel ellenkezik, de a teljesség kedvéért meg kell említenem, hogy a Szász Kft. forgalmaz komplett szifonfejet is (Cseh szódaszifon fej, vonalkód: 5997969307118), melyet azonnal rátekerhetsz a Merkuria szódásszifonokra a régi fej helyett. Azonban valószínűleg nem azért találtál erre az oldalra, mert a királyi utat választod. Ha így lenne, már megrendelted volna valamelyik modern szódaszifont, hiszen alig van értelme egy fél évszázadot megélt, régi üveg ballont egy új fejjel életben tartani, amikor a régi készülék „lelkét” is kiválóan fel lehet újítani. Ha úgy döntesz, hogy mégis a nagymama szódaszifonját szeretnéd tovább használni, folytasd az olvasást!
A nyakgumi eltávolításához: csipesz
A régi szifonokban a nyakgumit sokszor csak darabokban lehet kiszedni, de ép nyakgumi esetében is sokat segít egy csipesz.
A régi szelepgumi eltávolításához: vastag horgolótű
A régóta használt szifonokban szinte mindig teljesen el van érve a szelepgumi. Ez az alkatrész a gázbeeresztő szelep kiszerelésekor könnyen a fej belsejében marad, és igen nehezen hozzáférhető. A legjobb eszköz a kihúzására egy megfelelő vastagságú horgolótű. A megfelelő vastagság kb. 4-5 mm-t jelent, ha ennél vastagabb, akkor nem fér be a szelepgumi belsejébe.
A zárócsavar kicsavarásához: csőfogó kulcs
A zárócsavar lutri. Van, amikor kézzel könnyen kitekerhető, de van amikor komoly erőkifejtésre van szükség, hogy meginduljon. Ilyenkor segít a csőfogó kulcs.
A csapszeg kinyomásához: Fém tollbetét vagy 4 mm-es csapszegkiütő
A csapszeg többnyire erősen bele van szorulva a műanyag szifonfejbe, és nem jön ki onnan egykönnyen. Kalapáccsal és kiütővel könnyen el lehet távolítani, de még könnyebb egy rossz mozdulattal elcsúfítani a fejet. Ezért én egy feláldozható fém tollbetétet javaslok a célra. Ha nem hajlítod el, a jó minőségű (acélhegyű) tollbetét utána tovább működik, a gyengébb betétek a művelettől tönkremennek. Azért szükséges fém betét, mert a műanyag betét megtörik, és nem alkalmas a szükséges erő kifejtésére.
A gumi alkatrészek kenéséhez: háztartási szilikonzsír
Nem létkérdés, hogy használd, de a mozgó alkatrészeket, különösen ha gumiból vannak, érdemes kenni. Meghosszabbítja a tömítés élettartamát, és a tömítő képességnek is jót tesz. Ne feledd, hogy az anyag találkozik az italoddal. Érdemes olyan terméket használni, amely élelmiszeripari használatra is engedélyezett, például T-Silox OXETT A2.
A palack vízkőmentesítéséhez: 20% ecet és üvegmosó kefe
Ha belekukkantasz egy régi palackba, sokszor érdekes cseppkőformációkat figyelhetsz meg. A vízkő megszüntetésére az ecet tökéletes. Segít továbbá abban, hogy jó alaposan kimosd a szifont, hiszen számos alkalommal meg fogod tenni az ecetes kezelés után, hogy ne maradjon utóíze. Mivel a palack átlátszó, belső esztétikai kezelésre is szükség lehet. Ehhez van, aki dörzsanyagot ad a mosóvízhez, mely súroló hatásával szünteti meg a lerakódásokat.
Szükség lehet rá: Nyakgumi
Amennyiben olyan javítókészletet vásároltál, melyben nincs kék nyakgumi, biztosan szükséged lesz rá. Az alternatíva, hogy a kiszúrótűből veszel egy új fajta, rövidebb példányt, mellyel használható a régi nyakgumi.
Ha idáig eljutottál, és minden megvan a listáról, az már fél siker! A szerelés nem bonyolult, ha nekem sikerült, akkor Neked is biztosan menni fog.
Szétszerelés
A szétszerelésnél minden alkatrészt az óramutató járásával ellentétes irányban kell tekerni.
1. Csavard le a szifonfejet a palackról. Húzd ki a felvezető csövet.
2. A palackot öntsd a nyakáig 20%-os ecettel, és tedd félre egy napra, hogy a vízkövet az ecet elintézze. Ügyelj rá, hogy az ecet ne folyjon rá a fémhálóra, vagy a krómozott nyakrészre!
3. A patrontartót tekerd le a szifonfejről. A patrontartó menete nem egyezik a LEHEL / Szász / LISS patrontartóéval, ezért csak Merkuria tartó használható együtt a fejjel.
4. A szerelőkulcs szélesebbik végével, vagy ha ilyened nincs, egy vajazókés tompa felével csavard le a leszorító csavart.
5. A nyakgumit húzd ki (régi, elérett nyakgumi esetén a maradványait bányászd ki) csipesszel, vagy óvatosan piszkáld ki kés hegyével.
6. A szerelőkulcs végével a kiszúrótűt billentsd ki valamelyik oldalra. Utána magától kiesik, ha a menetet lefelé fordítod.
7. A szerelőkulcs lecsiszolt végével, vagy a 12 mm-es vésővel tekerd ki a menetes fémgyűrűt, mely a kiszúrótű alatt helyezkedik el. Ügyelj rá, hogy ne sértsd meg a menetet a belső oldalon!
8. A szelepet és a szelepgumit piszkáld ki csipesszel, vagy horgolótűvel. A műanyag szeleptűre nagyon vigyázz, mert nehezen pótolható alkatrész!
9. A szifon tetején található zárócsavart tekerd le. Ha szükséges, használj csúszásgátló anyagot, vagy csőfogó kulccsal ragadd meg. A csavar alatti rugót vedd ki a szifonfejből.
10. A csapszeget a tollból kiszerelt fém tollbetét hegyével, vagy 4 mm vastag csapszegkiütővel nyomd ki. Ez a művelet annál nehezebb, minél kevesebb karbantartást kapott a szifonfej.
11. A csapszeg eltávolítása után a nyomókar egyszerűen kiesik a szifonfejből.
12. A szelepszár eltávolításához ismét jól jön a tollbetét, csapszegkiütő, vagy bármilyen vékony, tompa tárgy. A szifonfej alján benyúlva, felfelé ki lehet tolni a szelepszárat a szifonfejből.
13. A szifonfejből ezen a ponton minden kiszerelhető alkatrész el van távolítva. A külsejét óvatosan, dörzsölés nélkül érdemes megtisztítani mosogatószeres vízzel. A fényes poliamid anyagot sajnos nem nehéz összekarcolni, így kíméletesnek kell lenni. A szifonfej belseje többszöri alapos mosószeres átöblítéssel tisztítható ki. A nyomókart is érdemes kezelésbe venni, hiszen a nem látszó részein könnyen lerakódik a kosz. A csehszlovák szódaszifonok egyik jellegzetessége a vékony, krómozott nyomókar.
Alkatrészek cseréje
A gumiból készült alkatrészeket minden karbantartáskor érdemes cserélni. Az új alkatrész színe mindegy, találkoztam már piros, fekete, fehér és kék színű gumi és szilikon alapanyagú tömítésekkel is. Működésüket tekintve egyformán jól teljesítenek, esetleg a tartósságban lehet különbség. Erről majd néhány évtized távlatából érdemes beszélgetni. 🙂
A gumi alkatrészek esetén, ha az alkatrész megtalálható a javítókészletben, akkor érdemes megfontolni a cseréjét akkor is, ha a régi is jó állapotban van. Fő a biztonság – nem érdemes néhány száz forintért kockáztatni. Azonban a régi alkatrészt ilyen esetekben mindig célszerű félretenni. Most arany életünk van, hiszen még van utánpótlás, de nem biztos hogy ez mindig így lesz.
Vizsgáld meg, hogy a gumi alkatrészek közül melyik érett meg cserére:
A Merkuria szifonokban található műanyag szelepszár és szeleptű utángyártott alkatrészként nem beszerezhető. Ezt a két alkatrészt a tömítések cseréje után vissza kell szerelni, illetve a felújítás során mindenképp meg kell óvni a sérülésektől.
Döntsd el, hogy a műanyag és fém kopó alkatrészek közül melyiket cseréled:
A kiszúrótű igen fontos kopó alkatrész, így érdemes minden karbantartáskor kicserélni. A szorítócsavar nem része az ajánlott felújítókészletnek, azonban külön megvásárolható. Cseréje általában nem indokolt, ha korábban nem kísérelték meg azt szakszertlenül eltávolítani, amitől esetleg deformálódott.
A csere alkatrészeket készítsd elő, az elhasználódott alkatrészeket dobd ki.
Összeszerelés
1. A szelepszáron cseréld ki az O-gyűrűt és a tömítőgumit úgy, hogy semmiképp se törd vagy deformáld el a műanyag szárat. Ez a művelet az új, merevebb anyagból készült O-gyűrű miatt némi erőfeszítést igényel. Vékonyan kend be a gumikat szilikonzsírral, majd a szelepszárat a nyomókar számára kiképzett nyílással a helyes irányban told vissza a szifonfejbe addig, amíg a nyílás és a fej nyílása teljesen nem fedi egymást.
2. A nyomókart told vissza a helyére, ügyeskedj vele addig, amíg be nem pattan a szelepszár nyílásába, és a megszokott pozíciójában nem áll.
3. A csapszeget valamilyen kemény és nem sérülékeny felülettel (pl. asztal lapján) told vissza a helyére. Ha szükséges, mozgasd kicsit a nyomókart, hogy ne legyen útban. Az asztal lapjával szinte tökéletesen vissza lehet tolni, a szifonfej roncsolása nélkül. Nem létkérdés, hogy a furatban pontosan középen legyen, de ha zavar, meg lehet igazítani a kiszerelésre használt szerszámmal.
4. Ellenőrizd a csapszeg és a nyomókar helyes összeszerelését: ha a nyomókart tudod működtetni, akkor minden a helyén van.
5. Helyezd vissza a rugót a rugóházba, majd tekerd vissza a zárócsavart a helyére. A betekerésnél általában elegendő kézzel meghúzni a csavart.
6. Ellenőrizd ismét a nyomókart, a rugóval most már a szokott módon kell működnie. Ámulj el rajta, hogy az új alkatrészeknek, és a szilikonzsírnak hála, milyen könnyen, és fokozatmentesen tudod majd adagolni a szódavizet! (A nyomókarnak némi holtjátéka elfogadható.)
7. A szeleptűről vedd le a régi szelepgumit, a helyét vékonyan kend be szilikonzsírral, majd csúsztasd rá ütközésig az új szelepgumit. Az új gumi külsejét is kend be vékonyan szilikonzsírral, különösen a kiszélesedő részén.
8. A szeleptűt told be a helyére, majd a szerelőkulcs lecsiszolt végével, vagy a 12 mm-es vésővel tekerd vissza a menetes fémgyűrűt, mely rögzíti a fej belsejébe. Vigyázz a belső menet épségére!
9. A kiszúrótűt cseréld ki, majd tedd vissza a helyére. Fontos, hogy a kiszúrótű a neki kialakított furatban középen, egyenesen álljon. A szerelőkulcs keskeny végével, vagy csavarhúzóval a szeleptű kerek alját addig kell igazgatni, amíg „bele nem ül” a furatba.
10. Az új nyakgumi perem nélkül végét kend meg vékonyan szilikonzsírral, majd ezzel az oldalával befelé nyomd határozottan a helyére.
11. A szorítócsavart tekerd a helyére a szerelőkulccsal, vagy kés tompa felével. Ellenőrizd, hogy a nyakgumi a művelet végén is egyenesen áll, és nem gyűrődött meg!
12. Az új csőgumit (szárgumit) szereld rá az új felvezető csőre. A régi cső sajnos nem használható az új gumival. A csövet vágd olyan hosszúra, hogy a szifon aljáig érjen. A pontos hosszúságot úgy tudod kikísérletezni, hogy valamivel hosszabbra vágod, mint szükséges, majd a helyére rakod, és rátekered a szifonra a fejet. A „felesleg” a szárgumi tetején túlnyúlik. A cső alját célszerű a bevett gyakorlatnak megfelelően mindkét oldalon V alakban kivágni.
13. A szifon palackot az egy napos áztatás után alaposan mosd át ivóvízzel, az üvegmosó kefe segítségével. Amikor tisztának ítéled, helyezd bele a szárgumival felszerelt felvezető csövet és a felújított szifonfejet a szifon száradásáig mellette tárold.
A felújítással kapcsolatos segítséget köszönöm Robert-nek, az Acqua Spumante tulajdonosának.