Megörökölted a nagyszüleid féltve őrzött habszifonját, vagy megtetszett a régiségvásárban kinézett példány színe. A szifonnal szeretnél édességet készíteni. Hogyan tovább?
Jó hírem van! A magyar szifonokat minden bizonnyal az örökkévalóságnak gyártották. Általában egy alapos tisztítással, és néhány alkatrész cseréjével teljesen működőképessé tehetők. Ha vigyázol rájuk, még sok évig problémamentesen működnek. Az egyetlen problémát a jövőben esetleg megszűnő alkatrészutánpótlás jelentheti.
Az oldalon leírt módszer a saját tapasztalataimon alapul, nem minősül szakmai tanácsadásnak. A szifon felújítása illetve használata során bekövetkezett esetleges sérülésekért illetve károkért semmilyen felelősséget nem tudok vállalni. Az oldalon leírt lépéseket saját felelősségedre végzed.
Egy olyan készüléket tartasz a kezedben, amely könnyen lehet, hogy 40-50 éve került le a gyártósorról. Mondanom sem kell, hogy a kellő tisztelettel, óvatosan érdemes megkísérelni a szerelést. Az én alapelvem, hogy ahol ésszerű, az eredeti alkatrészt igyekszem megtartani, és csak akkor cserélem ki ha elhasználódott, vagy az esztétika feltétlenül megkívánja.
Megjegyzés
A magyar gyártású habszifonok tudomásom szerint kétféle kivitelű fejjel készültek. A bal oldali fej a régebbi konstrukció, melynek nyomókarja és szeleprúdja fémből készült. A jobb oldali fej az újabb kivitel, melyben mindkét említett alkatrész műanyagból van.


Ebben az írásban a régebbi típusú, fém szeleprúddal és fém nyomókarral szerelt habszifon felújításáról lesz szó. Amennyiben a későbbiekben birtokomba kerül egy új fejjel szerelt változat, elképzelhető, hogy az írást kiegészítem.
Szükséges eszközök
Egyik lehetőség: Habszifon javítókészlet (Szász Kft.)
Függetlenül attól, hogy régi vagy új fejjel szerelt a habszifonod, a 8 vagy 9 db-os javítókészletben (vonalkódja: 5997969306067) az elhasználódó alkatrészek többsége megtalálható. A javítókészlet egy ideje már a modern fejhez való alkatrészeket tartalmazza, viszont az alkatrészek gond nélkül használhatók a tabletta gumi kivételével. Figyelj rá, hogy ne szódaszifon javítókészletet vásárolj, a csomagolás nagyon hasonló! A legkönnyebb a nagy, fehér tömítőgyűrűről felismerni.

Ha a csomagolásban látszik kék színű gumi alkatrész, akkor a legújabb típusú egységcsomagról van szó, és bátran megveheted. Ha nincs benne kék gumi, akkor régebbi a termék, de azzal is lehet boldogulni csak kicsit bonyolultabb lesz a dolgod. A habszifon egységcsomagok többnyire tartalmaznak ún. szerelőkulcsot is, mely egy felhúzókulcs formájú fémlemez. Szerelőkulcs nélkül is megoldható minden, de kevésbé kényelmes.
A készlet megvásárolható a nagyobb áruházakban (pl. Auchan) illetve a háztartási szaküzletekben (pl. Vasedény), valamint megrendelhető online üzletekben.
Másik lehetőség: LISS Retro szódaszifon alkatrészek
A Szász Kft. alkatrészei és a LISS Zrt. által 2018-ig gyártott „Retro” típusú szódaszifonok legtöbb alkatrésze csereszabatos egymással. Nem elírás, a régi habszifonok és a LISS régi szódaszifonjai valóban ugyanazokat az alkatrészeket használják. (A LISS újabb típusú habszifonjai azonban más alkatrészekkel működnek.)
Az alábbiakban felsoroltam a 9 db-os javítókészletben található alkatrészeket, és azok LISS által forgalmazott megfelelőjét:
Szász alkatrész | LISS alkatrész |
Szelepgumi (A01) | 9107 Szelepgumi |
Kiszúrótű (A03) | 9002 Kiszúrótű |
Nyakgumi (A04) | 9103 Nyakgumi |
Tabletta gumi (A15) * | 9015 Szeleptömítés * |
O-gyűrű (A16) | 9016 O gyűrű (6×3 mm) |
Gázbeeresztő szelep (A48) | 9048 Gázbeeresztő szelep |
Szerelőkulcs (A50) | 9050 Szerelőkulcs |
Szorítócsavar (A05) | 9005 Zárócsavar |
Habszifon gumi (A42) | nincs ilyen alkatrész a kínálatban |
Az alkatrészek megrendelhetők online. * Régi típusú szifonfej esetén a tabletta gumira nem lesz szükséged.
Ha régi típusú fej található a szifonodon: szeleprúd alsó tömítőgyűrű
A jelenleg kapható javítókészletekben a modernebb, műanyag szeleprúdhoz szükséges alkatrészek találhatók meg. A tabletta gumi felesleges fém szeleprúd esetén, azonban szükséges egy második tömítőgyűrű, melyet a készlet nem tartalmaz. Az eredeti tömítés pontos méretét sajnos nem ismerem, azonban én minden esetben 9,3 x 2,4 mm-es szilikon tömítést használok hozzá. Tömítéstechnikai üzletben érdemes megvásárolni, olyan anyagból, mely élelmiszeripari minőségű.
Ellenjavallt alternatíva: Új szifonfej
Elveimmel ellenkezik, de a teljesség kedvéért meg kell említenem, hogy a Szász Kft. forgalmaz komplett szifonfejet is (Magyar habszifon fej, vonalkód: 5997969306098), melyet azonnal rátekerhetsz a régi magyar alumínium szifonokra a régi fej helyett. A szóban forgó új fej a modernebb, műanyag nyomókaros/műanyag szeleprudas változat.
Az új szifonfej vásárlása könnyű megoldás, azonban valószínűleg nem azért találtál erre az oldalra, mert a királyi utat választod. Ha így lenne, már megrendelted volna valamelyik modern habszifont, hiszen alig van értelme egy fél évszázadot megélt, régi alumínium flaskát egy új fejjel életben tartani, amikor a régi készülék „lelkét” is kiválóan fel lehet újítani. Ha úgy döntesz, hogy mégis a régi habszifonnak szeretnél új életet adni, folytasd az olvasást!
Ha nincs szerelőkulcsod: kés és nagyobb, hosszú szárú keresztfejes csavarhúzó
A kést a szorítócsavar kitekerésére, a csavarhúzót a gázbeeresztő szelep kiszerelésére fogod használni. Készítsd elő a legnagyobb keresztfejes csavarhúzót amit találsz, és a szára legyen elég hosszú ahhoz, hogy a szelepig beérjen anélkül, hogy megakadna. Azaz a rövid, „bites” hobbicsavarhúzó nem biztos hogy megfelelő a célra.
A nyakgumi eltávolításához: csipesz
A régi szifonokban a nyakgumit sokszor csak darabokban lehet kiszedni, de egy ép nyakgumi esetében is sokat segít egy csipesz.
A régi szelepgumi eltávolításához: vastag horgolótű
A régóta használt szifonokban szinte mindig teljesen el van érve a szelepgumi. Ez az alkatrész a gázbeeresztő szelep kicsavarásakor könnyen a fej belsejében marad, és igen nehezen hozzáférhető. A legjobb eszköz a kihúzására egy megfelelő vastagságú horgolótű. A megfelelő vastagság kb. 4-5 mm-t jelent, ha ennél vastagabb, akkor nem fér be a szelepgumi belsejébe.
A gumi alkatrészek kenéséhez: háztartási szilikonzsír
Nem létkérdés, hogy használd, de a mozgó alkatrészeket, különösen ha gumiból vannak, érdemes kenni. Meghosszabbítja a tömítés élettartamát, és a tömítő képességnek is jót tesz. Ne feledd, hogy az anyag találkozik a szifonban készített étellel. Érdemes olyan terméket használni, amely élelmiszeripari használatra is engedélyezett, például T-Silox OXETT A2.
A szeleprúd mosásához: habszifon tisztítókefe
A felújítás alkalmával, és a későbbi használat során is szükséged lesz egy tisztítókefére, mellyel egyszerűen el lehet távolítani a tejszínhab maradékát a szeleprúdból. Bármilyen kis méretű kefe megfelel, én a LISS Zrt. által forgalmazott „9213 Tisztító kefe” terméket használom.
A palack mosásához: mosogatószer és üvegmosó kefe
A palackot érdemes alaposan kimosni, melyet meleg, mosogatószeres vízzel, és közönséges üvegmosó kefével tudsz elvégezni.
Szükség lehet rá: Nyakgumi
Amennyiben olyan javítókészletet vásároltál, melyben nincs kék nyakgumi, biztosan szükséged lesz rá. Az alternatíva, hogy a kiszúrótűből veszel egy új fajta, rövidebb példányt, mellyel használható a régi nyakgumi.
Szükség lehet rá: Műanyag díszítőcső
A használt habszifonokról leggyakrabban hiányzó alkatrész a tejszínhab formázására való díszítőcső. Ha nem hiányzik, akkor is sokszor törött, vagy elhasználódott az anyaga, és olyan mértékben ki van tágulva, hogy magától leesik a fejről. Szerencsére a Szász Kft. még mindig gyártja, és 3 db-os készletben forgalmazzák (vonalkód: 5997969306012).
Ha idáig eljutottál, és minden megvan a listáról, az már fél siker! A szerelés nem bonyolult, ha nekem sikerült, akkor Neked is biztosan menni fog.
Szétszerelés
A szétszerelésnél minden alkatrészt az óramutató járásával ellentétes irányban kell tekerni.
1. Csavard le a szifonfejet a palackról.
2. Húzd le a műanyag díszítőcsövet a szifonfejről.
3. A patrontartót tekerd le a szifonfejről.

4. A habszifon gumit vedd ki a fej belsejéből.

5. A szerelőkulcs szélesebbik végével, vagy ha ilyened nincs, egy vajazókés tompa felével csavard le a leszorító csavart.

6. A nyakgumit húzd ki (régi, elérett nyakgumi esetén a maradványait bányászd ki) csipesszel, vagy óvatosan piszkáld ki kés hegyével.

7. A szerelőkulcs végével a kiszúrótűt billentsd ki valamelyik oldalra. Utána magától kiesik, ha a menetet lefelé fordítod.

8. A szerelőkulcs vékonyabbik végével határozott mozdulatokkal keresd meg a gázbeeresztő szelepben a kulcsnyílást. A szerelőkulcsot ütközésig be kell tudnod tolni a nyílásba. A szelep gyártási tűrése miatt ez nem mindig triviális feladat. Ha nincs szerelőkulcsod, keresztfejes csavarhúzóval lehet eltávolítani a szelepet. A szelepet tekerd ki, majd húzd ki a nyílásból.


9. Ha a szelepet a szelepgumi nélkül sikerül kihúzni (és általában így szokott sikerülni…), a gumit horgolótűvel lehet eltávolítani. Ha először csinálod, néhány próbálkozásra szükség lesz. Ne add fel!



10. A nyomókar eltávolításához először a kar tetején található íves bütyköt a patrontartó menetes csonkja irányába nyomd meg! Ha jól csinálod, a nyomókar leakad a szeleprúdról.


11. A szeleprudat nyomd a fej belsejébe! Előfordulhat, hogy a szeleprúd az elöregedett tömítés miatt nehezen mozdítható. Olyan módon érdemes megnyomni, hogy semmiképp ne deformáld el a rúd végén található nyílást. A művelet után a szeleprúd kiesik a fejből, és a nyomókar is egyszerűen lehúzható.


12. A szifonfejből ezen a ponton minden kiszerelhető alkatrész el van távolítva. A külsejét óvatosan, dörzsölés nélkül érdemes megtisztítani mosogatószeres vízzel. A fényes poliamid anyagot sajnos nem nehéz összekarcolni, így kíméletesnek kell lenni. A szifonfej belseje többszöri alapos mosószeres átöblítéssel tisztítható ki. A nyomókart is érdemes megtisztítani.

Alkatrészek cseréje
A gumiból készült alkatrészeket minden karbantartáskor érdemes cserélni. Az új alkatrész színe mindegy, találkoztam már piros, fekete, fehér és kék színű gumi és szilikon alapanyagú tömítésekkel is. Működésüket tekintve egyformán jól teljesítenek, esetleg a tartósságban lehet különbség. Erről majd néhány évtized távlatából érdemes beszélgetni. 🙂
A gumi alkatrészek esetén azt a szabályt követem, hogy ha egy alkatrész megtalálható a javítókészletben, akkor is kicserélem, ha a régi is jó állapotban van. Fő a biztonság – nem érdemes néhány száz forintért kockáztatni. Azonban a régi alkatrészt ilyen esetekben mindig félreteszem. Most arany életünk van, hiszen még van utánpótlás, de nem biztos hogy ez mindig így lesz.
Vizsgáld meg, hogy a gumi alkatrészek közül melyik érett meg cserére:
- Szeleprúd alsó tömítőgyűrű
- Szeleprúd felső tömítőgyűrű (O-gyűrű)
- Szelepgumi
- Nyakgumi
- Habkarika (habszifon gumi)
A műanyag és fém alkatrészek cseréje nem mindig indokolt. A kiszúrótű azonban igen fontos kopó alkatrész, így érdemes minden karbantartáskor kicserélni.
Döntsd el, hogy a műanyag és fém kopó alkatrészek közül melyiket cseréled:
A csere alkatrészeket készítsd elő, az elhasználódott alkatrészeket dobd ki.
Összeszerelés
1. A szeleprúdról távolítsd el az alsó- és felső tömítőgyűrűt. Alaposan mosd el meleg, mosószeres vízzel, a belsejét, és két oldalán a furatokat takarítsd ki tisztítókefével.
2. A tiszta szeleprúdra erőltesd rá a felső tömítőgyűrűt. A látszólag egyszerű feladat a felújítás egyetlen küzdelmes része lehet, ugyanis a jelenleg forgalomban lévő tömítőgyűrűk sokkal merevebb anyagból készülnek, mint a korábbi, rugalmas gumitömítések. Tapasztalataim alapján komoly kunszt a tömítést felhúzni a szeleprúd első, vastagabb szelvényére, utána pedig a két vastag szelvény közötti árokból kikínlódni. Mindkét feladatban segíthet néhány horgolótű. A felső tömítőgyűrű helye a műanyag- és a fém közötti gyűrűházban van.
3. A szeleprúdra húzd fel a nagyobb méretű, alsó tömítőgyűrűt, melynek a műanyag zárólemeznél kell lennie. A tömítőgyűrűket vékonyan kend be szilikonzsírral.

4. A nyomókar rugóját helyezd vissza a helyére, és a kart a tetején található íves rész megnyomásával a kampós részeit akaszd vissza a csapszegre. (Elsőre ilyen bugyután fog kinézni, de bízz bennem!)

5. A szeleprudat ütközésig told vissza a szifonfejbe, és a végállásától kb. fél centit húzd vissza.

6. A nyomókar tetején az íves részt, és a kar alját (olyan módon, mintha a habot akarnád adagolni), nyomd a fej irányába, miközben a szeleprudat alulról támasztod, míg a helyére nem kattan. Ha sikerült, próbáld ki a nyomókart, hogy a szokott módon működik-e: teljesen lenyomható, ha elengeded, visszaugrik eredeti állapotába. Számíts rá, hogy a középső tömítőgyűrű bejáratásáig a kart kissé nehézkes lenyomni.

7. A szeleptűről vedd le a régi szelepgumit, a helyét vékonyan kend be szilikonzsírral, majd csúsztasd rá ütközésig az új szelepgumit. Az új gumi külsejét is kend be vékonyan szilikonzsírral, különösen a kiszélesedő részén.
8. A szeleptűt told be a helyére, majd szerelőkulccsal vagy keresztfejes csavarhúzóval tekerd be határozottan, de nem túlerőltetve.

9. A kiszúrótűt cseréld ki, majd tedd vissza a helyére. Fontos, hogy a kiszúrótű a neki kialakított furatban stabilan álljon. Ha ferde, vagy ellenállás nélkül meg tudod a körmöddel billenteni, akkor nincs a helyén! A szerelőkulcs keskeny végével, vagy csavarhúzóval a szeleptű kerek alját addig kell igazgatni, amíg „bele nem ül” a furatba. Ha a körmöddel nem tudod ellenállás nélkül kibillenteni a helyéről, és nem ferde, akkor van helyesen beszerelve.
10. Az új nyakgumi perem nélkül végét kend meg vékonyan szilikonzsírral, majd ezzel az oldalával befelé nyomd határozottan a helyére.

11. A szorítócsavart tekerd a helyére a szerelőkulccsal, vagy kés tompa felével. Ellenőrizd, hogy a nyakgumi a művelet végén is egyenesen áll, és nem gyűrődött meg!
12. Az új habszifon gumi (habkarika) mindkét oldalát kend meg vékonyan szilikonzsírral, majd helyezd be a szifonfejbe. Ha a menetben elakadna a széle, simítsd ujjal körkörösen a helyére. A gyártási tűrés miatt elképzelhető, hogy hullámosan áll majd, mintha túl nagy lenne, de ezzel nem kell foglalkozni, mert a fej becsavarásánál rendben lesz.

13. Tekerd vissza a patrontartót.
14. Húzd vissza a díszítőcsövet a helyére.

15. A szifon palackot alaposan mosd át mosogatószeres, meleg ivóvízzel, az üvegmosó kefe segítségével. Amikor tisztának ítéled, szárítsd meg. A szifon teljes száradásáig a felújított szifonfejet leszerelve tárold.
A régi típusú szeleprúd alsó tömítése nem lehet ugyanaz mint a felső? A habszifon leírásában az alsó és a felső tömítésre egyaránt az A 16-os jelölést írta és a listában ahol az autószifonnal megegyező alkatrészeket sorolja is fel van tűntetve az A 16-os.
Nem, teljesen más méretű és alakú az alsó tömítés. Fogalmam sincs, hogy miért van A16-ként jelölve a leírásban.
Ha a régi habszifon fejet ( felújítás után) használom, elméletileg működne az új eldobható habpatronokkal? Bármelyikkel?
A helyes működés a megfelelő nyakgumin és kiszúrótűn múlik. Az új típusú patronhoz a legjobb a hosszú kiszúrótű, és kék nyakgumi. Ezen kívül bele kell férnie a patron betekerő műanyagba. A régi betekerőbe az iSi-n kívül minden általam ismert patron illeszkedik.